Az egészségügyi szervezetfejlesztés menete

Az egészségügyi szervezetfejlesztés célja az intézmény hatékonyságának növelése, a munkafolyamatok optimalizálása és a munkahelyi kultúra javítása. Az egészségügyi szektorban ez különösen fontos, mert a dolgozók jólléte hatással van az ellátás és a szolgáltatások minőségére, a páciensek elégedettségére és az intézmény hírnevére. A szervezetfejlesztés nem egyszerű és nem is gyors folyamat, de érdemes belevágni. Olvass tovább, cikkünkben bemutatjuk a menetét.

Miért fontos az egészségügyi szervezetfejlesztés? 

Az egészségügy komplex és dinamikusan változó környezet, ahol rendszeresek az új és újabb kihívások. A szervezet folyamatos fejlesztése 

  • segít optimalizálni a hatékonyságot, 
  • növeli az orvosok, egészségügyi szakdolgozók és páciensek elégedettségét, 
  • jobb munkahelyi légkört teremt, 
  • támogatja a folyamatos innovációt, 
  • egyszerűsíti a változások menedzselését, 
  • javítja a kommunikációt és az együttműködést, 
  • valamint rugalmasabbá teszi a szervezet működését. 

Mindezzel pedig érezhető versenyelőnyt teremt a szektor szereplői között. 

Az egészségügyi szervezetfejlesztés céljai: 

Hatékonyságnövelés: optimális folyamatok, jobb erőforrás-kihasználtság, több szabad kapacitás

Dolgozói elégedettség javítása: csökkenő fluktuáció, jobb munkahelyi környezet, őszinte kommunikáció

Páciens elégedettség növelése: magas színvonalú, személyre szabott ellátás, visszatérő páciensek, több ajánlás

Innováció ösztönzése: új technológiák és módszerek bevezetése és alkalmazása.

Az egészségügyi szervezetfejlesztés menete

Az egészségügyi szervezetfejlesztés összetett folyamat. Ahogy minden szervezet, annak vezetői, az ott dolgozók, a rendelkezésre álló eszközök és módszerek, valamint a szervezeti célok is különbözőek, úgy a szervezetfejlesztés sikert hozó lépései is eltérőek lesznek.

Bár a kivitelezés minden esetben különböző, az ahhoz vezető folyamat lépései hasonlóak:

  • Információgyűjtés és anamnézis
  • Stratégiai tervezés
  • Megvalósítás
  • Monitoring és értékelés
  • Fenntartó intézkedések

1.Információgyűjtés és anamnézis

A legelső lépés minden esetben a szervezet aktuális helyzetének, folyamatainak felmérése és elemzése. Ennek során a szervezetfejlesztő interjúk, kérdőívek, megfigyelések és különböző dokumentumok elemzése során minél több információt és adatot gyűjt az egészségügyi intézményről. Ezzel párhuzamosan feltérképezi az intézmény meglévő munkafolyamatait és szervezeti struktúráját, felméri az orvosok, egészségügyi munkatársak és a háttérben dolgozók elégedettségét, meghallgatja a véleményüket és tapasztalataikat, és begyűjti a páciensek javaslatait is, amelyekkel javítani lehet a szolgáltatások minőségét. Az összegyűjtött információk és adatok alapján elkészíti a szervezet erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyeit tartalmazó elemzést. Végül azonosítja azokat a területeket, amelyek szervezetfejlesztést igényelnek.

2. Stratégiai tervezés

A tervezés a szervezetfejlesztés egyik legizgalmasabb területe, amely során kidolgozzuk azt a részletes stratégiai tervet, amely a fejlesztési célokat és a megvalósításhoz szükséges lépéseket is tartalmazza. Ennek során meghatározzuk a rövid- és hosszú távú célokat. Fontos, hogy a kitűzött célok mérhetőek, kellően konkrétak, elérhetőek és relevánsak legyenek, a megvalósítást pedig minden esetben időhöz kötjük. Ezek alapján kidolgozzuk az akciótervet, amely a konkrét tevékenységeket, projekteket és feladatokat tartalmazza, amely szükséges a célok eléréséhez. Ehhez már pontosan meghatározható a megvalósításhoz szükséges pénzbeli, időbeli, technológia és emberi erőforrás. Végül meghatározzuk a folyamat ütemezését és kijelöljük a mérföldköveket. 

3. Megvalósítás

Ha papíron összeállt a terv, akkor jöhet a fejlesztési intézkedések implementálása. Ennek során a szervezetfejlesztő kommunikálja a változásokat, célokat és feladatokat az érintettek számára, megszervezi a szükséges képzéseket és technológiai fejlesztések bevezetését. Közben mikroprojektek segítségével teszteli a már bevezetett újítások hatékonyságát. 

4. Monitoring és értékelés

A változások bevezetése során kiemelten fontos, hogy nyomon kövessük a fejlesztések hatásait és eredményeit. Így a vezetés is folyamatos visszajelzést kap és időben be lehet avatkozni, bármilyen felmerülő vagy nem várt probléma esetén. 

A szervezetfejlesztés ezen szakaszában szakemberünk nyomon követi és értékeli az előre meghatározott KPI-ok (teljesítménymutatók) változásait, folyamatosan visszajelzéseket gyűjt a munkavállalóktól és a páciensektől, valamint szükség esetén korrekciós intézkedéseket vezet be az azonosított hiányosságok és problémák megoldása érdekében.

5. Fenntartó intézkedések

A szervezetfejlesztés eredményeinek hosszú távú fenntartása érdekében a folyamat utolsó lépése az elért eredmények alapján a változások beépítése a szervezet mindennapi működésébe. A folyamatos fejlődés fenntartása érdekében pedig fontos a szervezeti kultúrát is az innoválásra kondicionálni. Hiszen csak így tud folyamatosan alkalmazkodni a változó környezethez, piaci igényekhez és a sorra megjelenő versenytársakhoz.

Mennyi ideig tart a szervezetfejlesztés menete?

Az egészségügyi szervezetfejlesztés időtartama a szervezet méretétől, a fejlesztési célok komplexitásától, a vezetőségtől és a munkavállalóktól is függ. 

Általánosságban a teljes folyamat 6 hónaptól akár 2 évig is tarthat. Az információgyűjtés és anamnézis 1-3 hónapot, a stratégiai tervezés 1-2 hónapot, a megvalósítás 3-12 hónapot is igényelhet. A monitoring és kiértékelés folyamatos a szervezetfejlesztés menete során, így legalább 6-12 hónapot igényel.

Ebből is látszik, hogy nem érdemes várni, mert minél később indul el a változás, annál később számíthatunk érezhető eredményekre is. 

Kérj egyedi ajánlatot!
Neked is segítünk optimalizálni az egészségügyi intézményed folyamatait!


Kapcsolat »

A MedConnect blogja

A MedConnect blogja

Olvass még több aktualitásról, érdekességről és az új HR trendekről az egészségügy folyamatosan változó világából a MedConnect blogon!


MedConnect Blog

Legfrissebb hírek az egészségügyi HR világából.

Kapcsolatfelvétel