Így lesz hatékonyabb a kommunikáció az egészségügyi csapatok között

Az egészségügyben a hatékony kommunikáció életmentő is lehet. Az orvosok, egészségügyi szakemberek, adminisztratív munkatársak együttműködésének sikere, és ezzel a páciens jólléte azon is múlik, hogy mennyire képesek pontosan, egyértelműen és gyorsan kommunikálni egymással.

A félreértések félrediagnosztizáláshoz, lassabb betegellátáshoz, sőt, akár életveszélyes helyzetek kialakulásához is vezethet. Olvass tovább, mutatunk néhány bevált módszert és innovatív eszközt, amelyek segítenek a kommunikációs problémák megelőzésében. 

A kommunikációs nehézségek okai

Az egészségügy sokszorosan terhelt környezet, így nem is csoda, hogy a sokféle tényező nehezíti a szakemberek hatékony kommunikációját. Mivel több szakmának - orvosoknak, egészségügyi szakembereknek, adminisztrátoroknak stb. - kell együtt dolgozni, az eltérő szakmai háttértudás nehezítheti a közös nyelv megtalálását. A gyors tempó, a rendelkezésre álló szűk idő és a jelentős munkaterhelés számos stresszes helyzetet generál. És bár igény még csak-csak lenne, idő gyakran nem jut a részletek megbeszélésére. A folyamatos betegellátás miatt kulcsfontosságú az információátadás a műszakváltások során. A nem megfelelő kommunikáció komoly következményekkel járhat.

Ugyanakkor sokszor kihívást jelent a digitális és személyes kommunikáció közötti egyensúly megtalálása is. 

Mitől lesz hatékony a kommunikáció?

A hatékony kommunikáció megvalósításához elengedhetetlen, hogy az egészségügyi szakemberek röviden, egyértelműen és pontosan fogalmazzák meg a gondolataikat, ezzel minimalizálható a félreértések előfordulása. A hallott információk visszaigazolásával, rövid összefoglalásával garantálható a helyes megértés. Ugyanakkor kulcsfontosságú a csapattagok között meglévő bizalom és empátia is, ami ugyancsak elengedhetetlen a hatékony kommunikációhoz. 

Bevált módszerek az eredményes kommunikációhoz

A mai modern, technológiailag fejlett világunkban már számos módszer segíti a hatékonyabb kommunikáció kialakulását. 

Ezek közül az egészségügyben az egyik legismertebb a SBAR-módszer. Az egységes kommunikációs módszertan a legsürgősebb, azonnali beavatkozást igénylő helyzetekben segíti a pontos információátadást. A módszer az információ átadását 4 részre osztja. Első lépésben azonosítja a pácienst, a pillanatnyi helyzetét, a problémát, annak súlyosságát és az életfunkciókat. A második lépés a beteg hátterének ismertetése (pl. kórelőzmények, allergiák stb). A harmadik lépés a probléma feltételezett okának, valamint a vizsgálat során szerzett tapasztalat ismertetése és ezek alapján a következtetés levonása. Utolsó lépés pedig, hogy milyen tesztekre, vizsgálatokra van szükség, ezektől milyen eredményeket várunk, mikor van szükség további beavatkozásra. Az SBAR-módszer sok gyakorlást igényel, a legsürgősebb esetekben azonban életet menthet. 

Az egészségügy digitalizálódása óriási segítséget jelent a hatékonyabb kommunikációban. A pontos adminisztráció kiemelten fontos ahhoz, hogy a megfelelő időben pontos adatok álljanak az orvosok és más egészségügyi szakemberek rendelkezésére. Ezt a különböző modern digitális platformok és nyilvántartó rendszerek biztosítják. Így a pácienssel kapcsolatba lépő munkatársak ugyanazokból az információkból, adatokból dolgoznak. Ezzel jelentősen csökkenthető az információvesztés miatti félrediagnosztizálás kockázata. 

A napi és heti, vagy műszakváltáskor bevezetett megbeszélések pedig segítenek a különböző csapatok tagjainak összehangolásában és a legfontosabb információk gyors és pontos átadásában.

Ugyanakkor kiemelkedően fontos az is, hogy a csapat minden egyes tagja tisztában legyen a pontos feladatkörével, felelősségével, ami szintén növelheti a kommunikáció hatékonyságát. 

A hatékony konfliktuskezelés út az eredményes kommunikációhoz 

Nem ritka ugyanakkor, hogy éppen a túl nagy fizikai és mentális terhelés miatt konfliktus alakul ki az egészségügyi team tagjai között. Ezért a szakmai továbbképzések mellett érdemes a munkatársak kommunikációs stílusát is fejleszteni. 

Az asszertív kommunikáció jó megoldás a különböző problémák korai felismeréséhez, a konfliktusok eredményes kezeléséhez. Ha ez házon belül nem megoldható, akkor érdemes egészségügyi mediátor segítségét kérni, aki segíthet a szervezeti kultúra fejlesztésében, a csapattagok összehangolásában, a kommunikációs készséges folyamatos fejlesztésében. 

Mint látszik, a hatékony kommunikáció alapvető az egészségügyben, és a kollégáknak sem mindegy, hogy egy megértő, támogató és proaktív közegben dolgoznak, vagy az amúgy is megterhelő munkahelyi körülményeket a kommunikációs kihívások még tovább nehezítik. A megfelelő stratégiák és módszerek alkalmazásával jelentősen gyorsabbá és gördülékenyebbé válhat az együttműködés, ami a munkahelyi körülményeket és a betegellátás minőségét is képes javítani. 

Neked is segítünk hatékonyabbá tenni a kommunikációt az egészségügyi csapataid között. 

Vedd fel velünk a kapcsolatot! 

Kapcsolatfelvétel »

A MedConnect blogja

A MedConnect blogja

Olvass még több aktualitásról, érdekességről és az új HR trendekről az egészségügy folyamatosan változó világából a MedConnect blogon!


MedConnect Blog

Legfrissebb hírek az egészségügyi HR világából.

Kapcsolatfelvétel