Így lesz hatékonyabb az egészségügyi intézményvezetés 2024-ben

A betegszám folyamatos növekedése, a rohamléptekben fejlődő technológia és mellé az évek óta emelkedő munkaerőhiány jelentős kihívások elé állítja az egészségügyi intézmények vezetőit. A páciensek egyre gyorsabb, hatékonyabb és személyre szabott ellátást várnak el, ami a hagyományos módszerekkel nem tartható vagy hatékonyabban is megoldható. A hosszú távú siker érdekében kulcsfontosságú, hogy az intézmények képesek legyenek lépést tartani a kihívásokkal, bevezetni a legújabb innovációkat és a folyamatok, diagnosztikai eszközök és kezelési tervek modernizálásával növelni a hatékonyságot. A változás azonban soha nem egyszerű, jó ha van a csapatban egy szakértő, aki segít menedzselni az újításokat.

5 innoválható terület az egészségügyi intézményvezetésben

Az egészségügyben az innováció nem lehetőség, hanem szinte elvárás, mert a szektor és az elvárások gyorsan fejlődnek, a vezetőknek pedig muszáj alkalmazkodniuk a kihívásokhoz. Az alábbi 5 terület innoválásával látványos hatékonyság-növekedés érhető el: 

  1. digitalizált betegellátási rendszerek bevezetése
  2. automatizálható folyamatok az ügyfélkezelésben
  3. mesterséges intelligencia alapú diagnosztika
  4. modern menedzsment stratégiák
  5. forráselosztás optimalizálása

Nézzük, milyen lehetőségeket rejtenek magukban.

Digitalizált betegellátási rendszerek bevezetése

A technológia fejlődése és a koronavírus járványt követő digitalizációs hullám az intézmények és a páciensek oldaláról is új elvárásokat hívott életre. A mindennapok részévé vált a digitalizált betegellátási rendszer, a betegek megszokták az online időpontfoglalást, elvárják, hogy a hét minden napján, 0-24 órában legyen lehetőség bejelentkezni a választott orvoshoz, legyen szó, akár sürgősségi ellátásról, akár konzultációról. Teljesen elfogadott a telemedicina gyakorlata is, így a páciensnek meg sem kell jelennie az orvosi rendelőben, hanem az ország másik végén praktizáló orvoshoz is be tud jelentkezni.

A digitalizált rendszerek amellett, hogy kényelmesebbé teszik az időpontfoglalást, gyorsítják a betegellátást is, mert ha a páciens előre elküldi a már meglévő laborleleteit és zárójelentéseit, a szakorvos gyorsabb és pontosabb döntéseket tud hozni. Az orvos előre felkészülhet, nem a rendelési időben, percek alatt átadott információk alapján kell a terápiás kezelést felállítania.

1. Automatizált folyamatok az ügyfélkezelésben

Az időpontfoglalás digitalizálásával az ügyfélkezelés számos már területe is automatizálható, ilyen pl. az adatrögzítés, a kontroll-időpontok kiadása, az évente esedékes ellenőrző vizsgálatokra való figyelmeztetés stb. Ezzel a gyakorlattal minimalizálhatók az adminisztrációs hibák, a páciensek gyorsabban, automatikusan kapnak visszajelzést az időpontfoglalásról, automatikusan megkapják a vizsgálattal, kezeléssel kapcsolatos tájékoztatást, miközben a kollégák több figyelmet fordíthatnak a betegekre. Ez orvos és beteg oldalon is növeli az elégedettséget. 

2. Mesterséges intelligencia alapú diagnosztika

A mesterséges intelligencia térnyerése forradalmasítja az orvosi diagnosztikát, és ez még csak a kezdet. Az irányt egyértelműen jelzi, hogy egy szaúdi kórházban már a világ első teljesen robotizált szívátültetését is végrehajtották. 

A mesterséges intelligencia alapú rendszerek hatalmas mennyiségű adatot képesek rekordsebességgel feldolgozni és elemezni, ezek alapján pontosabb diagnózist felállítani, ami a jövőben segítheti az orvosokat a döntéshozatalban. Nem titkolt elvárás, hogy pl. a képalkotó eljárások területén már korábbi stádiumban felismerje a képeken látható rendellenességeket. Így nemcsak korábban diagnosztizálhatók a betegségek, de az emberi hiba lehetősége is kizárható és a kórképnek megfelelő terápia is előbb elkezdhető. 

A Debreceni Egyetem kutatói és a GE HealthCare szakemberei szerint a meglévő, nagy mennyiségű egészségügyi adatok mesterséges intelligencia támogatásával történő feldolgozása, elemzése és az eddig ismeretlen összefüggések feltárása megteremtheti a személyre szabott orvoslás feltételeit, pontosabb diagnózishoz, eredményesebb, és hatékonyabb betegellátáshoz vezethet.* A MI altal vezérelt technológia orvoslásban való megjelenése tehát már nem utópia. Ez a jelenünk, egészségügyi intézmény vezetőként is érdemes számolni vele.

3. Újszerű menedzsment stratégiák

Az egészségügyi intézmények vezetése ugyanakkor nem merül ki a mindennapi operatív teendők menedzselésében, érdemes a követett menedzsment stratégiákat is időről időre felülvizsgálni, hogy az intézmény gyorsabban tudjon alkalmazkodni a piaci és gazdasági változásokhoz, bátrabban merje kezelni a humánerőforrással kapcsolatos kihívásokat és szakmailag is felkészüljön a változásokra.

Belülről nézve ez nem mindig könnyű, és a mindennapi tűzoltásban sokszor éppen a legfontosabb feladatokra nem marad idő: kiválasztani és megszervezni a hatékonyság növeléséhez szükséges szakmai képzéseket, bevezetni az új ügyfélkezelő rendszert és betanítani a kollégákat a hatékonyabb folyamatokra. 

Érdemes ezért külső szakembert, pl. a MedConnectet bevonni, aki interim segít meghatározni a célokat, kitűzni az elérésükhöz szükséges lépéseket, menedzselni a folyamatokat, kommunikálni az érintett munkatársakkal és kezelni a felmerülő nehézségeket. 

4. Forráselosztás optimalizálása

Az anyagi, technológiai és humán erőforrások elosztása minden egészségügyi intézmény számára óriási kihívás. A rendelkezésre álló források innovatív kezelésével hatékonyabban optimalizálhatók a dolgozói feladatok, az anyagbeszerzés, valamint az új technológiák bevezetése. A modern eszközök valós idejű adatok segítségével segítenek pillanatok alatt átlátni az intézmény működését, pontos és valós adatokat szolgáltatnak a vezetők számára, ezzel javítható a szolgáltatások minősége, a hatékonyság és csökkenthető a felesleges pazarlás is. 

5. A változáshoz stratégiai megközelítés szükséges

Az egészségügyben szigorú szabályok és protokollok mentén folyik a munka, ezért a változások bevezetését minden esetben szakszerűen kidolgozott stratégia kell, hogy megelőzze. Ezzel elkerülhető az újítások miatti káosz. 

Mindenképpen ajánlott a munkatársak bevonása is a folyamatba, a gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a változásmenedzsment sok esetben még így sem megy gördülékenyen. 

A sikeres változáshoz elengedhetetlen, hogy 

  • a munkatársak megértsék a célt és azonosulni tudjanak vele
  • az új rendszerek bevezetése fokozatos legyen 
  • biztosítsuk a megfelelő képzéseket a munkatársak számára
  • átláthatóan, érthetően és nyitottan kommunikáljunk az intézményen belül
  • adjunk teret a visszajelzéseknek
  • az újítások valóban hozzájáruljanak a hatékonyság növeléséhez és a betegellátás minőségének javításához. 

Hogyan motiválhatjuk a munkatársakat? 

Ahogy a fentiekből is látszik a hatékonyságnövelő intézkedések bevezetéséhez elengedhetetlen az egészségügyi dolgozókkal való összhang, hiszen ők az intézmény “arcai”. Motivációjuk és jóllétük pedig közvetlen hatással van az intézmény működésére és az ellátás minőségére.

Az új innovációk bevezetése gyakran szorongást vált ki, extra stresszforrásként jelentkezik, ezért kiemelten fontos a bevezetés előtti kommunikáció, a munkatársak képzése és a személyre szabott motivációs stratégiák kidolgozása, alkalmazása. A szervezetfejlesztés során a MedConnectnél ez mindig az egyik legfontosabb szempont. 

Ha nem érzed elég stabilnak a szervezeti struktúrát, ha nincs idő és kapacitás a munkatársakkal kiemelten foglalkozni, ha professzionálisan szeretnéd menedzselni az új technológiák és innovációk bevezetését, akkor az egészségügyi szervezetfejlesztés tud segíteni a változások menedzselésében. 

Mit hoz a jövő az egészségügyi intézményekben?

Az egészségügyi intézmények jövője egyértelműen a digitalizáció és az innováció irányába mutat. Kikerülhetetlen a mesterséges intelligenciát használó eszközök bevezetése. Az óriási, elérhető adatok elemzése és a távgyógyítási technológiák alapjaiban változtatják meg az egészségügyi ellátást: gyorsabb, pontosabb diagnózissal személyre szabott kezelési tervekkel és egészségvédő programokkal növelik az egészségügyi intézmények hatékonyságát és a betegellátás sikerét. 

Jó ezt előre látni, tervezni, felkészülni és innoválni, hogy az intézmény a gyorsan változó környezetben is versenyképes maradjon.

Itt vagyunk, írd meg, miben segíthetünk! 

Kapcsolatfelvétel »


Forrás: *https://www.portfolio.hu/uzlet/20231116/a-mesterseges-intelligencia-mar-itt-van-a-magyar-egeszsegugyben-651821
A MedConnect blogja

A MedConnect blogja

Olvass még több aktualitásról, érdekességről és az új HR trendekről az egészségügy folyamatosan változó világából a MedConnect blogon!


MedConnect Blog

Legfrissebb hírek az egészségügyi HR világából.

Kapcsolatfelvétel